25.03.2021
Yrittäjyys muuttuu ja muuttaa maailmaa, myös Pohjois-Pohjanmaalla
Pohjois-Pohjanmaalla on 17000 yritystä. Näistä yli puolet on yksinyrittäjiä ja loput työllistävät yli 72000 henkilöä. Yrittäjyys elinvoiman tuojana on alueellemme tunnustettu. Luvutkin puhuvat asian puolesta. Pohjois-Pohjanmaalla yritykset maksavat vuosittain noin 2,41 miljardia euroa palkkoja, ja liikevaihtoa syntyy noin 15,6 miljardia euroa. Tulostakin tehdään, sillä yritykset maksavat noin 200 miljoonaa euroa yhteisöveroa. Veroilla yhteiskunta pystyy huolehtimaan omista palveluistaan.
Yrittäjyys muuttuu koko ajan. Meidän maakunnassamme yrittäjyys on edelleen kasvussa. Yrityksiä syntyy enemmän kuin lakkaa. Yrittäjyys ylipäätään kiinnostaa enemmän uravaihtoehtona. Se on nykyään monen nuoren urahaave. Tärkeä havainto, jonka tulee näkyä opetuksessa.
Syntyvät yritykset ovat pääsääntöisesti yksinyrittäjiä. Työnantajien määrä on valitettavasti laskenut useamman vuoden. Voiko iso määrä yksinyrittäjiä kasvaa siten, että myös kansantalous kehittyy? Enpä usko. Työllistäviä yrityksiä tarvitaan edelleen ja tähän on panostettava muun muassa työmarkkinauudistuksin. Koska työllistäminen koetaan haastavaksi, on löydettävä oikeat keinot tukea yksinyrittäjyyttä. Yksinyrittäjä ei yritä yksin. Yrittäjyys on tänä päivänä yrityksen koosta riippumatta yhä voimakkaammin verkostoyrittäjyyttä. Työtä tehdään verkostomaisesti. Tässä piilee oma voimansa, joka on tärkeä huomata. Siksi maakuntaohjelmassa kannatta huomioida tarkasti yksinyrittäjyyden mahdollisuudet. Miten voimme tukea verkostojen kehittymistä ja toisaalta yksinyrittäjän osaamista ja toimintaedellytyksiä? Osaamisen ja työn lisääntymisen myötä uskallus työllistää kasvaa.
Työntekemisen murros, kun siihen liitetään myös digitalisaation mahdollisuudet alustatalouksineen, on kokonaisuus, joka täytyy meidän ottaa huomioon.
Monet asiat muuttavat yrittäjyyttä. Digitalisaatio ja ylipäätään teknologinen murros, ikääntyminen, maahanmuutto, kansainvälistyminen, ilmastonmuutoksen torjunta, monipaikkaisuus, kaupungistuminen, turvallisuus ja nyt myös korona. Nämä kaikki ovat alueemme yrittäjille joko uhkia tai mahdollisuuksia. Koska haluamme, että ne ovat etenkin mahdollisuuksia, on yritysten uskallettava panostaa omaan osaamiseensa ihan eri tavalla.
Yrittäjien mukaan heidän tärkein kehittämisen kohteensa on myynti ja markkinointi. Vaikka maailma muuttuu, yrittäjien tärkein kehittämisen kohde ei ole muuttunut vuosikausiin. Pointti onkin, että myynti- ja markkinointi muuttuu. Markkinoinnin kanavat muuttuvat, kehittyvät ja vaihtuvat. Myynnin keinot uudistuvat. Asiakkaat uudistuvat ja heidän tarpeensa muuttuvat. Tähän muutokseen pitää yritysten pystyä vastaamaan, koska ilman myyntiä yritys ei ole yritys, vaan kallis harrastus. Myyntiin vaikuttaa käytännössä kaikki eri yrittäjyyden muutostekijät – siksi kehittäminen ei lopu koskaan.
Kun yrittäjiltä kysytään tärkeintä kasvun estettä, vastaus on yrittäjän oma jaksaminen. Sanotaan, että yritys on juuri niin hyvässä kunnossa kuin yrittäjä itse. Tämä on hyvä vertaus. Yrittäjä vastaa yrityksestään, ottaa riskiä ja kantaa vastuuta. Jos yrittäjä ei huolehdi jaksamisestaan, jossain vaiheessa tämä näkyy myös yrityksessä. Yrittäjän hyvinvointi on tasapainoa perheen, vapaa-ajan ja työn välillä. Yritysten kasvun tukeminen edellyttää, että yrittäjän oma jaksaminen on kunnossa, jolloin muuta elämää ei tarvitse laiminlyödä yrityksen kasvun takia. Niin, yrittäjä on ihminen ja kaikki lähtee osaamisesta.
Jos tavoitellaan ”onnellisten ihmisten maakuntaa”, maakuntaohjelman pitää tukea yritysten myynti- ja markkinointiosaamista ja yrittäjän omaan jaksamista. Innovaatiosta kauppaan, uusista yrityksistä omistajanvaihdoksiin, yksinyrittäjästä työllistäjäksi ja maakunnasta maailmalle. Kaikkeen tähän ratkaisu on yrittäjän osaaminen ja osaamisesta kumpuava kasvuhalukkuus. Yrittäjyys ei saa hukkua teoissa klustereihin ja ekosysteemeihin.
Marjo Kolehmainen,
Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja