Vaikuttava ja edunvalvontaa palveleva liikennejärjestelmätyö
Pohjois-Pohjanmaan liitto vaikuttaa liikennejärjestelmätyössä kansainvälisesti sekä valtakunnallisella, ylimaakunnallisella, maakunnallisella ja kaupunkiseututasolla.
Pohjois-Pohjanmaan liitto muodostaa yhdessä Lapin, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan maakuntaliittojen sekä valtion liikenneviranomaisten kanssa Pohjois-Suomen liikenne- ja logistiikkatyöryhmän. Työryhmä tuo valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitteluun Pohjois-Suomen yhteisen äänen. Vuonna 2024 on valmistunut uusi Pohjoinen liikennestrategia. Strategia kokoaa pohjoisille maakunnille yhteiset ja
keskeisimmät liikennejärjestelmän strategiset kehittämistarpeet ylimaakunnallisella tasolla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että strategiassa painotetaan asioita, jotka ovat merkitykseltään yhteisiä Pohjoiselle ja jotka edellyttävät ylimaakunnallista yhteistyötä toteutuakseen. Pohjois-Suomen liikenne- ja logistiikkatyöryhmä seuraa strategian toteutumista ja vastaa sen toimenpiteiden edistämisestä. Vuonna 2024 työryhmän kiertävä puheenjohtajuus on Keski-Pohjanmaan liitolla.
Pohjois-Pohjanmaan liitto johtaa maakunnallista liikennejärjestelmätyötä. Se kokoaa yhteen maakunnan liikennejärjestelmätyöryhmän, johon kuuluu edustajia sekä elinkeinoelämän että julkisen puolen liikenneasiantuntijoista. Vuosittain järjestetään kaikille avoin maakunnallinen liikennefoorumi, jossa käydään läpi ajankohtaisia teemoja ja hankkeita maakunnan liikennejärjestelmätyössä.
Pohjois-Pohjanmaan liitto osallistuu aktiivisesti liikennejärjestelmätyöhön kaupunkiseuduilla. Oulun seudulla on tehty seudun kuntien, Pohjois-Pohjanmaan liiton, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja LVM:n alaisten virastojen välisellä yhteistyöllä liikennejärjestelmäsuunnittelua pitkäjänteisesti. Oulun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2040 valmistui alkuvuodesta 2024. Oulun seutu on yksi Suomen seitsemästä MAL-seudusta, eli seuduista joilla valtio kehittää yhteistyössä kaupunkiseutujen kanssa maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksilla kasvua. Vuonna 2024 on ollut käynnissä uuden, vuosien 2024-2035 MAL-sopimuksen valmistelu. Tutustu valmisteluryhmän ehdotukseen Oulun kaupunkiseudun ja muiden kaupunkiseutujen MAL-sopimuksista täällä.
Pohjois-Pohjanmaan liitto on jäsenenä Oulun seudun kävelyn ja pyöräilyn yhteistyöryhmässä, joka edistää kevyen liikenteen toimintaa Oulun seudulla. Kesällä 2021 valmistui selvitys kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä Pohjois-Pohjanmaan kunnissa. Selvityksen tavoitteena oli mm. selvittää miten kuntia voitaisiin tukea kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä.
Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelma
Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallitus hyväksyi kokouksessaan 14.10.2024 Pohjois-Pohjanmaan uuden, päivitetyn liikennejärjestelmäsuunnitelman. Suunnitelman tavoitteena on ollut päivittää maakunnan aiempi, vuonna 2019 valmistunut liikennejärjestelmäsuunnitelma vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä. Uudessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on olennaisessa osassa muuttuneen geopoliittisen tilanteen ja liikennepoliittisen toimintaympäristön mukanaan tuomat haasteet sekä Pohjois-Pohjanmaan merkittävän elinkeinoelämän investointipotentiaalin mahdollistaminen.
Maakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan on kirjattu alueen toimijoiden yhteinen näkemys ja tahtotila maakunnallisen liikennejärjestelmän kehittämiseksi. Suunnitelmassa esitellään visio, tavoitteet ja toimintalinjat sekä toimenpiteet, joiden avulla maakunnan liikennejärjestelmää halutaan kehittää tehokkaammaksi, turvallisemmaksi ja kestävämmäksi. Liikennejärjestelmäsuunnitelmaa käytetään alueen edunvalvonnan tukena. Alueellisilla suunnitelmilla on merkittävä rooli viestiessä alueen tarpeita sekä valtakunnalliseen suunnitteluun että päätöksentekoon. Lisäksi suunnitelma pyrkii ohjaamaan yksittäisten kuntien omaan päätöksentekoon tukeutuvaa kehittämistä.
Tutustu Pohjois-Pohjanmaan päivitettyyn maakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan täällä.
Kansainvälinen yhteistyö
Pohjois-Pohjanmaan liitto toimii aktiivisesti kansainvälisessä yhteistyössä. Liitto on jäsenenä CPMR:n liikennetyöryhmässä sekä Barentsin alueen liikenneyhteistyössä. Syksyllä 2023 käynnistyi Barentsin alueen liikenneyhteistyössä New North -hanke, johon Euroopan Unioni on myöntänyt lähes 2 miljoonan euron rahoituksen. Hankkeen tavoitteena on kehittää kestävää liikennejärjestelmää pohjoisella alueella ja ottaa huomioon tulevaisuuden liikenteen mahdollisuudet. Hankkeessa yhteistyötä tekevät Suomessa Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Lapin ja Pohjois-Karjalan liitot. Mukana ovat myös Merenkurkun neuvosto, Ruotsista Västerbottenin ja Norrbottenin alueet sekä Norjasta Tromssan ja Finnmarkin alueet. Lisäksi hanke saa tukea laajalta yhteistyöryhmältä, mikä varmistaa tiedonkulun ja vuorovaikutuksen sujuvuuden.
Muuttunut maailmantilanne on tiivistänyt rajat ylittävän yhteistyön merkitystä Suomen ja Ruotsin välillä. Syksyllä 2021 käynnistyi Perämerenkaaren kehittämisvyöhykkeen rajaton ja kestävä tulevaisuus -hanke, joka keskittyi rajat ylittävän liikenteen kehittämiseen Suomen ja Ruotsin välillä Perämerenkaaren alueella. Hankkeessa koottiin yhteen sidosryhmät Pohjois-Suomen ja Pohjois-Ruotsin alueelta yhteisen vision laatimiseksi. Hanke päättyi loppuvuodesta 2023, ja voit tutustua hankkeen loppuraporttiin ja rajat ylittävään liikennevisioon täällä.