Search in posts
Search in pages

19.08.2024

Maakuntahallituksen kokoustiedote

Maakuntahallitus kokoontui syyskauden ensimmäiseen kokoukseen maanantaina 19. elokuuta Liminganlahden luontokeskuksessa. Kokouksen aluksi Limingan kunnanjohtaja Pekka Rajala kertoi Limingan kunnan ajankohtaisista asioista, Liminganlahden luontokeskuksesta ja Ruutikankaan ampumaurheilukeskusksesta. Edunvalvonta-asioissa maakuntajohtaja Jussi Rämet kertoi Pohjoisen Suomen ohjelman valmistelutilanteesta, hallituksen syksyn budjettiriihestä sekä kansanedustajatapaamisista.

Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaa uudistetaan

Maakuntahallitus hyväksyi Pohjoisen liikennestrategian, jossa esitetään Keski-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnille yhteiset ja keskeisimmät kehittämistarpeet.

Pohjoisen liikennestrategian toimenpiteet tarkentuvat alueellisessa suunnittelussa. Pohjois-Pohjanmaan liitto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ovat laatineet Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman vuonna 2019. Maakunnallisessa liikennejärjestelmätyössä on noussut esiin tarve päivittää voimassa oleva suunnitelma vastaamaan muuttuneen maailmantilanteen asettamia vaatimuksia sekä useita maakunnallista liikennejärjestelmätyötä ohjaavia asiakirjoja.  Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystyö on käynnistynyt alkuvuodesta 2024. Ennen sidosryhmien kommenttikierrosta liikennejärjestelmäsuunnitelmaa ja sen toimintalinjoja esitellään webinaarissa 29.8.2024.

Toimintaympäristö sekä rajat ylittävän liikenteen tarpeet ovat muuttuneet kokonaisvaltaisesti. Perämerenkaarelle liikennevisio, joka ohjaa rajat ylittäviä strategisia tavoitteita. Lisäksi maakunnan logistiset tarpeet näyttäytyvät nykytilanteessa huoltovarmuuden kannalta uudessa valossa. Pohjoisen alueen teollisuuden investointipotentiaalista on laadittu selvityksiä, jotka vaikuttavat liikennejärjestelmän kehittämisen strategisiin tavoitteisiin. Päivitetty liikennejärjestelmäsuunnitelma on määrä saada valmiiksi lokakuun 2024 loppuun mennessä.

Lisätietoja antavat suunnittelujohtaja Markus Erkkilä, p. 040 685 4045, ja maakuntainsinööri Lauri Romppainen, p. 040 685 2021.

Linkki esityslistaan ja liiteaineistoon: Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistaminen