Search in posts
Search in pages

07.06.2024

Pohjois-Pohjanmaan liitto vetosi komission puheenjohtaja Von der Leyeniin koheesiopolitiikasta

Kesäkuun alun EU:n parlamenttivaalien jälkeen uusi Euroopan parlamentti aloittaa työskentelynsä. Se hyväksyy uuden komission, jonka tehtävänä on muodostaa hyvin lyhyessä ajassa ehdotus seuraavaksi EU:n ohjelmaksi ja seitsenvuotiseksi budjetiksi. Budjettiesitys on jätettävä kesään 2025 mennessä.

Kaikkiaan 111 maakuntaa EU:n eri jäsenvaltioista on lähettänyt vetoomuksen EU:n komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenille sekä komissaareille Elisa Ferreira, Nicolas Schmit ja Johannes Hahn koskien EU:n koheesiopolitiikan tulevaisuutta.

Koheesiopolitiikalla on ainutlaatuinen mahdollisuus saada liikkeelle investointeja ja vastata kansalaisten huolenaiheisiin. Näitä ovat lisääntyvä maailmanlaajuinen kilpailu, haasteet liittyen EU:n laajentumiseen, ilmastonmuutokseen, ekologisiin, digitaalisiin ja demografisiin muutoksiin sekä kasvavaan turvallisuuden tarpeeseen. Koheesiopolitiikka täydentää yhtenäismarkkinoita ja auttaa vähentämään EU:n alueiden välisiä kehityseroja, mikä on EU:n perussopimusten tärkeä tavoite, ja sillä on keskeinen rooli pitkän aikavälin kestävän kasvun edistämisessä.

Maakunnat toivovat jatkossa suoraa keskusteluyhteyttä komission kanssa Euroopan koheesiopolitiikasta ja mantereen tulevaisuutta koskevissa strategisissa kysymyksissä.

JOINT LETTER OF EUROPEAN REGIONS ON THE FUTURE OF COHESION POLICY