20.08.2024
Maakunnat vihreän teollisen muutoksen ytimessä
Region Norrbotten vieraili Pohjois-Pohjanmaan liiton vieraana maanantaina ja tiistaina. Pidimme yhteiskokouksen Norrbottenin ja Pohjois-Pohjanmaan ajankohtaisista asioista.
Kokouksessa keskustelimme erityisesti logistisista rajat ylittävistä yhteyksistä, koheesiopolitiikasta ja Euroopan unionin teollisuuspolitiikasta.
Kansainvälisen päivittäisen junaliikenteen käynnistyminen Oulun ja Haaparannan välillä
Laurila-Tornio-Haaparanta-radan sähköistys valmistuu 2024–2025 vaihteessa.
Pohjois-Pohjanmaan liitto on esittänyt Suomen hallitukselle, että vuoden 2025 talousarvioon sisällytetään rahoitus kansainvälisen päivittäisen Oulun ja Haaparannan välisen junaliikenteen mahdollistamiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriön ostosopimukseen tulisi osoittaa valtion talousarvioon 2,1 miljoonaa euroa vuodesta 2025 alkaen.
Matkustajaliikenteen avaaminen rajan yli mahdollistaisi matkailun kehittämisen, ja ratayhteys palvelisi myös Perämerenkaaren työaluetta.
Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi 2026 Oulussa ja maakunnassa hyötyisi myös suuresti paremmasta junayhteydestä Ruotsiin.
Pohjoiset harvaan asutut alueet ja koheesiopolitiikka
EU:n koheesiopolitiikassa tärkein tavoite on säilyttää pohjoisten harvaan asuttujen alueiden erityisasema.
Perinteisen koheesiopolitiikan lisäksi koheesiopolitiikassa voidaan tunnistaa myös uusia rahoitus- ja toteutustarpeita. EU:n elpymisvälineen RRF:n täysimääräisen käytön ongelmana on, että se on tehty alueiden kustannuksella. RRF on keskitetysti hallittu ja valtion johtama. Valtakunnallisen toteutuksen sijaan kehittämistoiminnan tulee edelleen olla aluelähtöistä.
Koheesiopolitiikka tukee EU:n sisämarkkinoita. EU:n sisämarkkinat ovat 450 miljoonan kuluttajan yhteismarkkinat, joilla tavarat liikkuvat vapaasti. 60 % Suomen viennistä suuntautuu sisämarkkina-alueelle.
EU:n on otettava huomioon EU:n ulkorajan tilanne idässä. Rajat ylittävän rahoituksen menetys Itä-Suomessa tulee korvata jollain tavalla.
Yhteistyön lisääminen Norrbottenin ja Pohjois-Pohjanmaan välillä EU:n teollisuuspolitiikassa
Keskustelussa nousi esille yhteisiä ehdotuksia EU-rahoituksen saamiseksi teollisuuden kehittämisen. Näitä ovat mm. Perämeren kaaren alueelliset vetylaaksot, kriittisten mineraalien louhinta ja rikastaminen sekä langaton teknologia.
Molemmilla alueilla on merkittävää raskasta teollisuutta, kuten SSAB. Molemmat alueet kärsivät jo nyt työvoimapulasta.
Vihreän siirtymän sosioekonomiset vaikutukset Norbottenissa
Norrbottenin maakunta on julkaissut raportin ”Sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset vihreässä siirtymässä”. Raportin pääviesti oli, että alueen uusteollistuminen lisää kansallista bruttokansantuotetta 2-3 %, verotuloja 1,5-3,5 miljardia euroa ja viennin arvoa 10 miljardia euroa. Se luo uusia työpaikkoja ja vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.
Aluetalouden positiiviset vaikutukset ovat valtavat, mutta myös uusien asuntojen ja infrastruktuurin tarve on suuri. Teollisuuden vihreä siirtymä merkitsee myös energian kysynnän voimakasta kasvua.
Ruotsin hallitus julkisti kesän aikana oman Pohjois-Ruotsin strategiansa. Se sisältää monia kehittämisehdotuksia
Strategi för nyindustrialiseringen och samhällsomvandling i Norrbottens och Västerbottens län